Powered By Blogger

marți, 24 martie 2015

ȘCOALA DIN PĂDURE




ȘCOALA DIN PĂDURE


Sceneta este potrivită pentru serbarea de sfârşit de an şcolar.

Personaje:

2 povestitori: Rebeca și Sorin
Învățătoarea: o privighetoare
Școlarii: iepurele, veverița, ursul, căprioara, vulpea, lupul, ariciul, bursucul, ciocănitoarea, gărgărița.

      Acțiunea se petrece în pădure. Decorul este reprezentat de copaci și o poieniță în care este improvizată o sală de clasă: o catedră și băncuțe din lemn, tablă, catalog, arătător etc..
Elevii se vor așeza în bănci în ordinea cerută de text.

Rebeca:
Într-o pădure, poate c-ați aflat
De pe la știri, sau poate din gazete,
O școală nouă s-a înființat
Dar nu pentru băieti, nici pentru fete.

Sorin:
Este o școală puțin mai aparte:
Privighetoarea e învățătoare,
Elevii, puișori de animale
Ce-s dornici să învețe carte!

Rebeca:
Ei poartă cu mândrie pe spinare
Ghiozdanul plin cu cele necesare:
Caiete, cărți, creioane și penare,
Și-n mâna fiecare are-o floare.

Sorin:
Așteaptă cu emoții primul curs:
Vulpița și un pui de urs,
Căprioara și bursucul,
Ciocănitoarea și lupul,
Iepurașul, veverița,
Ariciul și gărgărița.
                                                                                                   Foto- Serbare prof. Dinu Daniela     

Se aude clopoțelul.

Rebeca:
-Iată, sună de intrare!

Sorin:
-Vine doamna invățătoare!

Privighetoarea:
-Bună ziua, dragi copii,
Bine ați venit la școală!
Iată azi, în zori de zi.                                                           
Ne-ntâlnim întâia oară.

Elevii:
-Buna ziua!

Privighetoarea:
-Așezați-vă, vă rog!
Să vă strig la catalog:
Ariciul Ghemotoc!

Ariciul:
-Prezent!

Privighetoarea:
-Bursucelul Bosumflat!

Bursucelul Bosumflat:
-Prezent!

Răspund prezent și animalele care urmează. 

                                                                                                     Foto- Serbare prof. Dinu Daniela
Privighetoarea:
-Căprioara Umed-Bot!
Gărgărița–Rița!                                                                        
Iepuraș Codiță- Scurtă
Lupul Blană-Cenușie!
Veverița-Rița!
Vulpița Blană Roșcată!
Ursulețul Martinel!


Ursul:
-Iată că-i prezent și el!

Privighetoarea:
-Matematică avem.
Azi avem evaluare
Exerciții de-adunare.
Lecția să începem:
 Am doi morcovi și-ncă doi,
Câți sunt toți, îmi spuneți voi?

Iepurele:
-Eu răspunsul l-am ghicit:
Toți sunt trei.

Privighetoarea: (răbdătoare)
-Cum ai gândit?

Iepurele:
-Patru eu am socotit,
Însă unul... l-am oprit!

Privighetoarea:
-Cred că eşti un pic flămând,
Numai morcovi ai în gând?

Iepurele:
-Judecata nu e dreaptă,
Am și varză, și  salata....

                                                                                                                                            
                                                                                                                                                                                                                                                                         Foto-Sabin

Privighetoarea:
-Of! Așază-te odată!
Pentru că n-ai fost atent,
Iei un Insuficient.
           
 Scrie  calificativul în catalog.

Către veveriță:
 -Veverițo, ia adună
Trei ghinduțe și-o alună!
Adunarea dacă știi,
 Foarte Bine vei primi.

Veverița:
-Le adun, dar nu-mi ajung.
Aș dori măcar vreo șase,
Că sunt bune și gustoase!

Privighetoarea:
-Veverițo, burta.i goală,
Şi cu-așa o socoteală,
O să-mi ies de tot din fire.. 
             
Face o pauză, vorbește cu clasa:

-O ajută cineva?

Toți elevii:
-E grea matematica!

Privighetoarea:
-Nu e grea, o să vedeți,
Sunteți puișori isteți!
Avem timp să învățăm
Să scădem, să adunăm.
     face o pauză
-Știți mai bine la citire?

Gărgărița rasfoiește  Abecedarul.

Gărgărița:
-Literele acestea toate
În curând le-oi învăța.
Multe lucruri minunate
Din carte eu voi afla:
Versuri, povești, ghicitori,
Voi învăța să citesc,
Și bunicii uneori
Seara o să-i  povestesc.


                                                                                                  Foto- Daniela

Privighetoarea: (scrie la tablă litera A și explică)
-Litera de la-început
Este ușor de făcut.
Este un crâmpei de stea
Și se cheamă simplu: A.
,,A" vine de la albină
Alifie și...(îl vede pe arici vorbind cu colegul de bancă) arici.
Hei, ariciule, ce zici?

Ariciul (tresare):
-Eu sunt ariciul, și, cu țepii mei,
Înţep colegii leneși, proști și răi.
Deci, fiți atenți! De nu veți învăța,
Și-atenți la lecții nu veți fi cumva,
Acupunctură fac, răul să-ndrept!

Vulpea (în șoaptă):
-Te crezi mult prea devreme bun, deștept!

 Privighetoarea:
-B vine de la balon,

Gărgărița:
-Bicicletă și butuc,

Iepurele:
-Buruiană și ....

Bursucul:
bursuc....
-Eu sunt bursucul și sunt supărat
Căci frații și părinții m-au certat:
,,Ce-ți trebuie învățătura ție?
Mai bine sapă-ți altă galerie
Cu mult mai mare și mult mai frumoasă.
De nu ne-asculți, să nu mai vii acasă!"

 Privighetoarea:
-Și tu?

Bursucul:
-Păi cum vedeți, mi-e dragă școala!

Ariciul:
-Nu mai fii trist, rezolvă-învățătoarea!

 Privighetoarea:
-Discut chiar astăzi cu părinţii tăi
Și vei vedea că nu-s așa de răi!

Către clasă:
Degeaba ai vizuină,
Dacă stai fără lumină!
             
Către căprioară:

-Căprioaro-Umed-Bot,
Te gândește și grăiește,
În această ghicitoare
Despre cine se vorbește?
,,Pădurar cu șuba sură
Ce păzește aia fură
Și tot strigă: hau, hau, hau
Multă pradă vreau să iau!”

Căprioara: (speriată)
-Cred ca-i vorba despre lup!

Privighetoarea:
-Caprioaro Umed-Bot,
Văd că te-ai pierdut de tot.
Ai răspuns corect să știi,
Foarte Bine vei primi.
Însă am băgat de seamă
Că de lup îți este teamă!

Caprioara: (uitându-se la lup)
-Mi-e cam teamă, recunosc!

Lupul:
-Să te temi, nu are rost!
Caprioaro, nu-ți fac rău,
Uite, ai cuvântul meu!
Eu nu sunt ca frații mei:
Lacomi, hrăpăreți și răi.
Eu sunt vegetarian,
Carne mănânc la un an
Și atunci că-i sărbătoare!
Nu te teme!
Către învăţătoare:
Prin urmare
Eu vreau  Bine la purtare!

Clopoțelul sună de ieșire.

Ciocanitoarea:
-Doamna, doamna, s-a sunat!

Privighetoarea: (uitandu-se la ceas)
-Ceasul meu este stricat?
Ia vezi tu, ciocanitoare,
Ceasul meu ce are oare?

Ciocănitoarea:
-Meșteră sunt: cioc, cioc, cioc
Ceasul îl desfac pe loc,
Ca să vad de voi afla:
Nu sunt gâze-n el cumva?

Învățătoarea pleacă în cancelarie. Elevii merg în pauză și se joacă, numai vulpea rămâne în clasă, își scoate din ghiozdan oglinda și se admiră.

Vulpea:
-Oglindă, oglinjoară,
Cine-i cea mai frumoasă din școală?
(Face o pauză, așteapă răspunsul)
Știam c-o să-mi spui, că  numai eu sunt,
Că-s cea mai frumoasă de pe pământ!
(se piaptănă, se aranjează)
La școală cum să stau nepieptănată?
Eu vreau să fiu cochetă, aranjată!
De-aceea scot oglinda, pe care-o țin ascunsă,
Și-mi aranjez degrabă blanița proaspăt linsă.
Ah! Ce bine e-n recreație!
Mă uit iar în oglinjoară,
Ca să văd o mutrișoară
Tare drăgălașă!

Se sună de intrare.

Privighetoarea:
Muzică  acum avem.
Notele să le–nvățăm!
Notele sunt mici mărgele
Înșirate pe o scară.
Glasul meu, cântând cu ele,
Uite, urcă și coboară:
Do, re mi, fa, sol, la si do..

Invățătoarea cântă gama, copiii repetă. Interpretează apoi toți un cântec despre pădure și animale.

Privighetoarea:
-Acum, un pic de înviorare
Va prinde bine la oricare!

Copiii se aliniază după înălţime:

Privighetoarea:
-De vreți să creșteți mari, voinici,
Faceți sport încă de mici.

Executa  diverse mişcări:

Unu, doi, unu, doi,
Suntem toți veseli, vioi.

Ursul iese în față:

Martinel:
-Sunt pe lume mulți sportivi
Tari și falnici și activi,
Însă nimeni nu-i ca el,
Ca sportivul Martinel!
Cine nu vrea ca să creadă,
Să poftească să mă vadă!
             
Face tumbe, saltă greutăți etc..

Ursulețul Martinel
Vă salută și vă roagă
Să ghiciți! În lumea largă
Este vreun sportiv ca el?

Privighetoarea:
-Acum că prima zi de școală
S-a dus așa, precum un val,
Să mergem și noi în poiană
Căci e un mare carnaval....
Stați, n-o luați așa la goană!

Toți copiii fug. Se strâng cu toții într-o poieniță, dansează și cântă.

La alegere, copiii care urmează să intre la şcoală vor cânta un cântec pe următoarele versuri:

Astăzi numai ne-am jucat,
O școală ne-am imaginat,
Dar, din toamă noi vom fi
Cei mai silitori copii!

Astăzi numai ne-am jucat,
O școală ne-am imaginat,
Dar curând vom fi școlari
Toți cu rezultate mari.
  

Cortina

Scenetă publicata în cartea De-a actorii- editura Aramis- Bucureşti, 1999.

Toate drepturile rezervate. Reproducerea numai cu acordul autorului.


Foto-Serbare prof. Ioana Gradinaru





Foto serbare prof. Gherghisan Dida, Eugenia Sterian



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu