Powered By Blogger

luni, 16 martie 2015

PROCESUL




PROCESUL



Toate drepturile rezervate. Reproducerea numai cu acordul autorului.

Personaje:

Miruna -povestitor:
Paul- povestitor:
Vulpea- acuzata
Ursul- martor
Judecătorul
Grefierul
Moşneagul-martor
Iepurașul-martor
Cocoșul-martor
Corbul
Lupul- jandarm


Decorul reprezintă o pădure în care se amenajează o sală de judecată: podium pentru judecător, ciocan de judecător, biroul grefierului, boxa acuzaților, bara martorilor, bănci de lem, o carte pe care vor jura martorii și acuzata.

Personajele vor avea costume corespunzătoare rolului pe care îl interpretează.





Miruna:
-Bună ziua, bun venit!
Astăzi o să vă invit
S-asistaţi la un proces.
În pădurea fermecată,
Vulpea va fi judecată
După vorbă, după faptă.

 Paul:
Judecător e ales
Cerbul, cel cu stea în frunte,
Coborât din vârf de munte.
Pe postul de grefier
E numit un bursucel.
Linişte, procesul iată,
Va începe deîndată!

Grefierul:
-Toată lumea în picioare,
Soseşte judecătorul!

Judecătorul:
-Să se citească actul de acuzare!

Grefierul:
-Vulpea este judecată
Că-n pădurea fermecată
Toate legile le-ncalcă:
Minte, fură, linguşeşte,
Ucide şi păcăleşte.

Judecătorul:
-Vulpea să fie chemată
Şi să fie judecată,
După vorbă, după faptă!

Vulpea este adusă de lupul-jandarm.

Judecătorul:
-Vulpe, vrei să spui ceva
Întru apărarea ta?

Vulpea:
-Domnule judecător,
Nu-nţeleg ce au cu mine,
Căci, decând eu m-am născut,
M-am purtat cum se cuvine!
N-am furat!

Moşneagul:
-Cum n-ai furat?!
Fără peşte m-ai lăsat.

                                                          
                                                                                                                                                                                        Foto- Serbare prof. Puiu Nicolae

Judecătorul:
-Cine-i cel care vorbeşte?

Grefierul:
-Este moşul din poveste.
Mărturia lui ne-arată
Dacă vulpea-i vinovată.

Judecătorul:
-Să vorbească, îl ascult!

Moşneagul:
-Nu s-a întâmplat de mult...
Treceam cu carul pe drum,
Când, de-odată-n calea mea,
Văzui întinsă vulpea.
Era moartă pot să spun!...
Am urcat-o iute-n car
Peste peştele din baltă,
Nici nu m-am gândit măcar
Că mare necaz m-aşteaptă!

Când gândeam ce bucuroasă
O să fie baba mea,
Când la iarnă va-mbrăca
O blană aşa frumoasă,
Vulpea peştii mi-a furat
Şi-n pădure a plecat.
Carul meu rămase gol,
Fără niciun peştişor.
 ameninţător
Peştele să mi-l plătească
Şi să mă despăgubească,
Altfel, blana ei roşcată
O s-o fac guler îndată!

Judecătorul:
-Grefiere, ai notat
Ce moşneagu-a declarat?

Grefierul:
-Sigur, domn judecător!

Judecătorul:
-Mai există vreun martor?
Să ne vină-ajutor?

Grefierul:
-Ursul să poftească-n sală!
            către urs
Plângerea să-ţi fie clară,
Şi să spui de-a fir-a-păr,
Numai purul adevăr!

Ursul:
-Vă jur, domn judecător!

Am avut o coadă lungă şi stufoasă.
Vulpea inculpată, rea, invidioasă,
Multe nopţi pesemne n-a dormit
Pănă-a găsit calea de m-a păcălit.
M-a trimis la baltă, într-o zi geroasă,
Iară eu, ca prostul, i-am căzut în plasă.
Am băgat în baltă coada mea cârlig
Si-am stat toată noaptea în viscol şi frig.
Către dimineaţă, plin de nerăbdare,
Am smucit o dată cât putui de tare.
Şi, precum cu toţii puteţi constata,
A rămas în baltă codişoara mea.
            Plânge.
Pentru fapta ei cea rea,
Cer pedeapsa cea mai grea:
Să i se taie coada!

Judecătorul:
-Vulpeo, ai de spus ceva
Pentru apărarea ta?

Vulpea:
-Nu sunt vinovată, domn judecător,
Mi-a cerut cumătrul sfat şi ajutor,
Căci era flămând şi slab, ca vai de el!
A rămnit la peşte? Aveam puţintel
Şi vă spun cinstit că nu m-am îndurat,
Însă către baltă eu l-am îndrumat.
Dacă, doar o oră, bine pescuia
Ar fi avut peşte cât îi trebuia.
Ce sunt eu de vină că s-a lăcomit
Şi-a stat noaptea-ntreagă şi a pescuit?

Ursul:
-De ce minți, șireato? M-ai invidiat
Pentru coada-mi faină, și-apoi te-ai gândit
Să mă scapi de dânsa și ai reușit!
N-a fost o-ntâmplare, ai premeditat!

Vulpea:
-Hei, cumetre, tu vorbești?
Ce, tu nu ne păcălești?!
Strigi într-una: mor, mor, mor,
De murit, însă, nu mori!

Spui numai ce îți convine,
Spune și ce ai făcut:
C-ai venit și m-ai bătut,
Când ai revenit la mine!

Judecătorul:
-Nu pe urs îl judecăm!
Ce alt martor mai avem?

Grefierul:
-Să poftească iepurașul
Să ne spună tot necazul!

Iepurașul pășește sfios.
Iepurașul:
-Eu am avut o colibă din coajă de tei.
Săpată în gheață era casa ei.
Dar, vara, coliba ei s-a topit
Și vulpea vicleană la mine-a venit.
S-o țin cu chirie atunci m-a rugat
Și eu, ca un prost, m-am înduplecat.
Ce plată să-mi dea? Nici n-a mulțumit!
Din propria casă atunci m-a gonit!

Au venit câinii ca să o dea afară,
Să pot iar să intru la mine în casă,
Dar vulpea cea hoață, țipa ca o fiară,
Că-i face fărâme și tot n-o să iasă!
Câinii-au fugit... Și lupul și ursul
Au încercat zadarnic s-o scoată din casă.
Noroc cu cocoșul că-avură o coasă
Și-a dat-o afară pe ticăloasă!

Către vulpe
-Vulpeo vicleană și hoață,
Vrei de-a gata toate-n viață!
Dar, de-acum se isprăvește
Furtișagul se plătește!

Vulpea (amenințătoare):
-Ascultă iepure nerușinat,
De viață văd că te-ai cam săturat!
Eu, hoțomană și șireată
Nu cred că aș fi fost vreodată!
Jură pe carte.
Vă jur! Parol! Pe coada mea,
Că nu s-a întâmplat așa!

Cocoșul: (revoltat)
-Așa s-a întâmplat! Vă minte
Cu aste strâmbe jurăminte!
De nu avem la mine-o coasă,
Să o gonesc pe ticăloasă,
Și-acum am fi găsit-o casă.
Și nu e singura-ntâmplare!
Vă spun, să afle fiecare:
Umblă cu vorbe mieroase,
Vicleșuguri și prinsori,
Ca să ne ademenescă
Scumpii noștri puișori.
Am văzut-o chiar eu, când
A-nghițit trei pui la rând,
Cu pene, cu fulgi cu tot,
Și apoi s-a lins pe bot!
Eu, vă rog s-o alungăm,
Puii să ni-i apărăm!

Grefierul:
-Martorii s-au prezentat.
Cazul va fi judecat.
Sentința ce va fi dată,
Va fi cinstită și dreaptă!
   
Judecătorul revine după o scurta pauză,

Judecătorul:
-Eu pe toți v-am ascultat
Și așa am judecat:
N-au fost probe,
Numai vorbe!
Vulpea n-o vom alunga,
Nici coada nu-i vom tăia.
Încă-o șansă să-i mai dăm:
Liberă să o lăsăm!

Vulpea: (bucuroasă)
-Judecata este dreaptă!
Vedeți? Nu sunt vinovată!

Lupul: (îngrijorat)
-Ia te uită, vulpea pleacă,
De pedeapsă iată scapă!
Haideți să o urmărim,
Să vedem ce o să facă?

Lupul și ursul se ascund după copaci și o urmăresc pe vulpe. Lupul are cu el un aparat de fotografiat și, din când în când, îi face poze.
Vulpea întâlnește corbul.

 Lupul: (în șoaptă)
-Vulpea hoață și șireată
Dă din coadă încântată.

Ursul:
-Cred că vrea să fure iar
Bucata de cașcaval.

Vulpea: (încântată)
-Bună ziua, corbule!
Ce negre ți-s penele,
Și ce suplu ești la trup!
Dar, să știi c-o să te-ngrași,
Dacă mănânci prea mult caș,
C-ai o foame....,ca de lup!

Corbul:
-Nu știu la ce tot vorbești,
Că nu mai mă păcălești!

Vulpea: (revoltată)
-Nu știu cine-o fi scornit
Că-s pusă pe păcălit1
O vedetă-așa ca mine,
Nu s-ar face de rușine!

Corbul:
-Ba sunt vorbe-adevărate,
Că mi-a povestit un frate!

Vulpea:
-După zvonuri nu te lua!(mieros)
Vrei ca să îmi cânți ceva?
Știi că-mi place vocea ta!

Corbul:
Cra, cra, cra, La,  Cra, cra, cra,
-Stai să-mi încănzesc vocea,
Și-o să mă pun pe cântat!
Vai, vai, cașul l-am scăpat!

Vulpea:
-Ha, ha, ha, te-am păcălit!
Pune-te pe flămânzit!
Ești naiv dacă-ai crezut
Că la cânt ești ne-ntrecut!

Lupul și ursul se reped la vulpe și o înhață.

Lupul: (victorios)
-Te-am prins, vulpeo, la furat.
Ce credeai, că ai scăpat?
Noi, cu toții ne-am dat seama
Cât îți valorează blana,
Și,  în mod cooperant,
Te-am prins, hoațo, în flagrant!

Lupul și ursul o conduc la judecător și îi arată probele.

Judecătorul:
Ai avut o șansă, nu te-ai îndreptat,
Și te-am prins, vezi bine, chiar când ai furat.
Orișice ne-ai spune nu te vom ierta,
Din pădurea noastră, te vom alunga!

Toți:
Lecția să-ți fie leac și-nvățătură:
Nu-i iubit de nimeni acela ce fură!

Vulpea este alungată, ceilalți se bucură.

Cortina

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu